En blogg är de

tisdag 20 januari 2009

Demokrati!


(Klicka på bilden)
1000 år av väntan för att kunna läsa om JK. Nu är jag här för att säga sanningen.

Mina vänner, jämlikhet är fint, kärlek är fint, naturen är fin, men demokrati, det är det finaste av allt!


De flesta jag har mött rycker till hastigt av chocken om jag säger något dåligt om vårt fina statsskick, demokrati. Det förefaller oss så självklart att demokrati är så fint att vi inte ens vågar vrida på huvudet och se vad som finns bredvid. Så självklart att vi inte vågar se på den kritiskt.


Men vad är demokrati egentligen?


Demokrati är den styrelseform där i teorin alla ska få vara med och bestämma. Det styrelseskick där alla ska få säga vad de vill om t.ex skolan, till och med de som inte satt sin fot på en skola de senaste 40 åren.

I Sverige har vi en representativ demokrati, vilket innebär att ingen medborgare har en direkt röst i någon specifik fråga. Vi väljer helt enkelt ut dom som snackar bäst och lovar mest guld och gröna skogar.

Vi har 7 partier (läs 2) som alla kämpar om att få styra och förverkliga våra åsikter. Detta gör att en hela röstprocessen blir en enda stor tävling om makt.

Vad händer? Jo partierna börjar sälja populära koncept till den gråa, oförstående massan. Koncept som gör att makten ska tillfalla just den som lovat mest, koncept som endast tar hänsyn till individens ofta materiella egenintressen.

Vad vill jag säga med detta? Jo. Folket är så pass egoistiska och oinsatta för att på riktigt veta vad som är bäst för människan, naturen och nationen. Dagens Demokrati handlar om att partier säljer koncept för att vinna makten. Detta utan att tänka på vad som igentligen vore det bästa för nationen.

Hur skulle det se ut om en lite kille skulle så och predika hjärtligt om att backa 300 år i utveckligen och avskaffa all mass-konsumtion? Precis. Ingen skulle rösta på honom. Även om det kanske är det som är det bästa.

Jag gillar demokrati. Demokrati ÄR fint. Men med detta vill jag säga att vi måste vidga våra perspektiv och börja tänka. Allt som alla säger är inte sant och vi måste börja bilda våra egna uppfattningar.


Tänk på att även den mest självklara uppfattningen om något kan det finnas en baksida på!

1000JK - Vår befriare!

Inga kommentarer:

Bloggintresserade