En blogg är de

tisdag 17 mars 2009

Vem är smartast?


Sanning har aldrig varit närmre mina lärjungar!


Det var en gång för 1000 år sen. 1000JK funderade över vem som var smartast.


Han gick till marknaden för att leta efter svaren. Väl där frågade han en byggarbetare om han visste.

"Jag är smartast! Jag bygger hus bättre än någon annan och kan räkna ut och hålla reda på alla mått i huvudet."

1000JK funderade och kom fram till att han behövde fråga fler. Han gick därför mot stadshuset för att leta efter en lärd person och hittade en stads-tjänsteman. Stads-tjänstemannen sa:


"Det är givet att jag är smartast och mest lärd, jag håller reda på hela stadens pengar och tjänar mest i byn."


Hmmm. 1000JK kunde inte bli riktigt klok på alla svaren. Alla sa att de va den person i byn som var smartast. 1000JK frågade en affärsman och även han gav samma svar.
Detta förbryllade 1000JK så mycket att han var tvungen att söka upp oraklet på ryssberget för att få svaren. Det var en lång och svår vandrig men väl där frågade 1000JK

"Orakel, säg mig, vem är smartast i byn?"

oraklet blundade en stund och sa: "Du! 1000JK, Du är smartast!"

"Men, det kan inte stämma, jag vet ju ingeting?"

"Ja, precis. Du vet ingeting och du vet att du inte vet någonting, Alla andra tror att de vet någonting, medan dom egentligen inte vet något! Därför är du smartast"

Denna insikt kom att förändra 1000JK´s tankar för all framtid!!!



1000JK - vår frälsare!

Inga kommentarer:

Bloggintresserade